Fyra saker som hjälper dig att överleva hösten (Part Two)


I förra veckans inlägg tog jag upp betydelsen av att skapa rätt förutsättningar för dig själv. Både i dina relationer men också - och kanske framför allt - med dig själv. För det är precis som när du åker flygplan (om du nu vid det här laget minns efter ett år utan resor), att du måste sätta syrgasen på dig själv först, innan du hjälper någon annan. För du kan inte hjälpa någon annan om du inte har rätt förutsättningar.


Så hur skapar du rätt förutsättningar?

Först tar du hand om dig själv och dina relationer, sen är det ett par saker till som du behöver för att må bra. (Och nu utgår jag från våra privilegierade behov i västvärlden, dvs inte Maslows behovstrappa där du först behöver fixa mat för dagen och säkra omgivningen för hot osv. utan snäppet ovanför där det inte bara handlar om ren överlevnad)


3. Förändra dina tankar och du förändrar dig själv

Kropp och knopp hör ihop, det vet du. Du vet att tankar och oro kan göra dig sjuk, men vet du att du också kan ändra dina tankar och göra tvärtom?

VI tänker minst 20000 tankar per dag (studier visar på att det kan vara så många som 65000 tankar per dag och att 60000 av dessa är samma tankar vi tänkte dagen innan). Det är väldigt många tankar om du går och upprepar negativa tankar för dig själv. Eller tvärtom - tänk om du tänker 20000 positiva tankar om dig själv varje dag - vad skulle hända då? Det kanske känns oöverstigligt? För många människor kan det vara ett stort kliv att ens tänka en god tanke om sig själv. Ja, men vad ska till för att du ska göra det?


Vilka är dina unika behov? Som certifierad coach så vet jag att det är genom att styra våra tankar som vi kan styra våra beteenden. Och vi kan även ändra våra beteenden och därigenom förändra våra tankar. Exempelvis om du är väldigt upprörd, arg eller ledsen, om du då försätter kroppen i ett annat tillstånd, som att dansa till din favoritlåt, då är det nästintill fysiologiskt omöjligt för dina tankar att klamra sig fast i din negativa spiral. För då gör din kropp sånt som du gör när du är glad och dina tankar ändras. Ett annat exempel är att le. Genom att du ler med ansiktet så är det samma sak, det är svårt att hålla fast i de negativa tankarna. Därför det finns skratterapi exempelvis.

Dessa saker kan vara bra att ha till hands om du behöver göra något som kräver att du försätter dig själv i ett bra mood, som när du ska på en intervju, på en dejt eller hålla en konsert. Men det som är ännu viktigare är att lära dig hur du själv fungerar så att du kan skapa ett hållbart fundament för dig att stå på - oavsett vad som kommer i din väg.


Jag har lagt upp en enkel övning på Instagram för hur du kan förändra tankar som du har befäst i dig själv som dina valda sanningar. Det kan vara tankar som du tänkt så många gånger att du nu tror på dem, oavsett om de stämmer eller ej. Ta gärna fram ett papper och gör övningen på Instagram. Blir du nyfiken på mer så är du varmt välkommen att höra av dig så kan jag berätta lite mer om hur NLP-coachning fungerar.


Tänk här också på att din omgivning påverkar dig. Många har i veckan svarat att de behöver hjälp med färgsättning och möblering i sitt hem. Om du hela tiden befinner dig i en omgivning där du inte riktigt trivs, då går du hela tiden och tänker på det och…. ja, du vet ju nu hur många gånger du kan gå och älta det per dag.

Gå nu ut och gör en bra dag! Fråga dig själv; vad behöver jag för att må bra just idag? Vem vet vad du svarar…

Nästa vecka kommer det fjärde och sista tipset på vad som kan hjälpa dig att få en bra höst.

Kärlek










24 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla