Rutiner - Friend or Foe?


Igår stängdes vattnet av i vår fastighet på grund av en vattenläcka, just när jag skulle ta en dusch. Tur att jag i a f inte stod med håret fullt i schampoo! Och att jag är van att kampa, då hittar men kreativa lösningar.

Men sen hände det jag skrattade gott åt… Både jag och sambon drog i kranen minst fem gånger var på ren rutin - bara för att konstatera ”just det, vattnet är avstängt”. Som när vi cyklar eller kör bil. Kroppen har lärt sig rörelser kopplat till olika händelser och motoriken sker helt automatiskt. Det är precis detta jag vill prata om idag.

I helgen har jag deltagit i ett kostnadsfritt Tony Robbins event. Helt otroligt, över 600000, ibland 800000 människor har under fem dagar följt honom slaviskt från sina datorer eller telefoner runt om i världen. För att alla törstar efter förändring.

Mycket kan sägas om pandemin, men möjligheten som tekniken ändå skapar och att vi kan sitta på en liveföreläsning med deltagare från 195 länder i olika tidszoner är ju ändå helt makalöst. Så tacksam för att Tony Robbins bjöd på detta. Som ett smakprov på hans event som självklart gör att man vill ha mer.


Ta kontrollen över din hjärnas fjärrkontroll

Tony Robbins jobbar med NLP och jag är sen många år utbildad NLP-coach. NLP står för Neuro Lingvistisk Programmering och jag brukar jämföra det med att det är att få tag i en fjärrkontroll till din hjärna. Du lär dig att kropp och knopp hör ihop mer än du någonsin trodde och att på samma sätt som att du kan få dina tankar att påverka kroppen så kan du få kroppen att påverka hjärnan. Jag tycker att det är magiskt och jag uppskattade verkligen en helg med påminnelser om det jag tidigare lärt mig. Och många nya tips på vägen.

Men då när jag står där och försöker slå på den där kranen som jag vet inte har något vatten i sig så blir jag så påmind om hur vi beter oss dagarna i ända. Vi har rutiner, kroppen har rutiner. Har du gjort något tillräckligt många gånger så gör kroppen det åt dig utan att du behöver anstränga dig. När vi kör bil är det bra, men när det handlar om beteenden som skadar oss så måste vi lära oss att dra i nödbromsen. Att vakna upp från vår autopilot och reflektera över om vi faktiskt ägnar dagarna åt rutiner som gynnar oss eller som förstör för oss. Precis som du går till gymmet för att hålla musklerna starka så behöver vi träna vår hjärna för att den ska vara tränad. Det du tränar på blir du bra på.


Ägnar du dagarna åt rutiner som gynnar dig eller förstör för dig?

Vad tror du? Vad har du för rutiner? Hur kör din autopilot ditt liv? Är det i linje med att nå dina mål och få dig att må bra eller bryter du ner dig själv sakta men säkert?

En människa som inte mår bra har en hängande hållning och ett håglöst uttryck. Men om du sträcker på dig och ler, så lurar du hjärnan att tro att du mår bra, vilket du också efter ett tag kommer göra. Vet du exempelvis om att om du står som Stålmannen, du vet men händerna på höfterna, rak i ryggen och en stark blick uppåt och framåt, i 2 minuter. Ja då minskar du kortisolnivåerna i kroppen med 23% och du höjer testosteronet med 70%. Det är rätt fascinerande. På bara 2 minuter kan du få stressen i kroppen att försvinna, om du bara lär dig hur.

Så, jag vill avsluta med några frågor för att hjälpa dig uppåt, framåt!

Inför den närmaste tiden, för att du ska må bättre, vara ditt bästa själv, nå dina mål och skapa en tillvaro som du är nöjd med…

Vad behöver du?

Vad behöver du göra?

Vad behöver du sluta med?

Vad behöver du ändra på?

Om vi lever för mycket i det som har varit eller för mycket i det som ska komma, så missar vi att leva här och nu. Och det är tiden här och nu som är allt vi har. Så, vem vill du vara? Just nu?

Kärlek




8 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla