Skapa ett trivsamt & stressfritt hem

Hallå på Nationaldagen och stort grattis Sverige!

Det finns sån fantastisk natur att njuta av så jag hoppas du får chansen i den vackraste tiden på året! På instagram idag har jag delat lite höjdpunkter från vår vackra natur.


Men idag vill jag prata lite om betydelsen av att skapa en hemmiljö som du trivs och kan slappna av i. Det är ingen hemlighet att vår miljö påverkar oss i hur vi tänker, känner och agerar. De flesta önskar sig god hälsa och just nu är vi i en situation där vi spenderar väldigt mycket tid hemma.


Jag har tidigare pratat om betydelsen av att ha ordning och reda i hemmet, men här kommer ytterligare lite tankar och idéer för hur du kan skapa en harmonisk hemmiljö.


Minska stressen


Stressreduktion är första steget mot att leva ett hälsosamt liv. Långvarig stress kan påverka dig i allt från humör och fysiska besvär till allvarliga sjukdomar. För att kontrollera stressorer i din omgivning, behöver du först identifiera dem.


Studier visar att en stökig miljö försämrar din förmåga att fokusera såväl som din förmåga att processa information. Så även om det känns jobbigt att göra en riktig djuprengöring av ditt hem, så kommer det hjälpa dig i ett långsiktigt perspektiv.


Städa, Organisera & Förvara

I veckan hämtade jag hem två gamla bokhyllor som min mamma inte använde. När jag skulle fylla på med böcker var jag tvungen att ta ett steg tillbaka och verkligen fundera över hur jag ville ha det. Bokhyllor, framför allt nu när jag jobbar mycket hemifrån, kan lätt bli en stressfaktor. Att inte känna att du har ordning från grunden kan göra dig stressad och verkligen påverka ditt arbete. Så jag gjorde en grej av det. Läs om det längre ner i inlägget!


Oavsett vad du känner är mest pressande så börja med att ställa dig själv frågan: Vilka områden i ditt hem gör dig stressad? Avsätt sedan tid, en halv dag eller en hel dag och gå igenom de områden, så du sen kan minska stress som du utsätter dig för varje dag.


Natur & Doft

En annan sak som minskar stress är naturen, vilket flera studier återkommande pekar på. Det bästa är såklart att vara ute i naturen, men även konst som föreställer naturen har en positiv effekt på hjärnan. Eller så kan du fylla ditt hem med växter och blommor - de hjälper till de också!


Aromaterapi är en annan sak som kan hjälpa till. Essentiella oljor som lavendel och citron doftar ljuvlig och skapar en härlig atmosfär. Vet du exempelvis att pepparmint eller mynta kan hjälpa dig att fokusera? Så en Aroma Diffuser kan förhöja ditt humör och är även ett härligt tillskott i ditt hem. Vill du handla en egen så finns de i vår shop.


Belysning & Temperatur

Belysning är en annan sak som påverkar oss. Det bästa är att komma ut tidigt på morgonen för att kroppen ska skapa rätt nivåer melatonin (som hjälper oss bli trötta och sova på kvällen) men det finns även möjlighet att påverka humör och kortisolnivåer med bra belysning och en balanserad temperatur. Det har gjorts studier som visar att den optimala rumstemperaturen är 25 grader och att om du har 20 grader eller mindre så gör du 44% fler misstag. Eftersom din kropp då har fokus på att hålla dig varm i stället för fokusera på rätt saker. Sen är vi ju alla individer med olika behov av värme och kyla men lite intressant, eller hur!?


Mat, Motion & Meditation